вівторок, 31 березня 2020 р.



Міжнародна науково-практична конференція
«Розвиток професійної майстерності педагога», 26-27 квітня 2018 року


Грель Н.В.


Використання методів візуалізації на уроках професійно-теоретичної підготовки спеціалістів художнього напрямку



Постановка проблеми.

Перетворення, що сьогодні відбуваються в українському суспільстві, викликають кардинальні зміни умов життєдіяльності різних верств населення та потребують серйозного наукового осмислення та практичного обґрунтування.
Питання підвищення якості навчання та підвищення рівня вихованості особистості учнів були й залишаються пріоритетними у сучасній методиці викладання професійно-теоретичної підготовки робітничих професій, а для художніх професій актуальними є також і виховання естетичного смаку, і вивчення різноманітних новітніх художніх технік та технологій.
Проблема вдосконалення методів навчання завжди була актуальною для педагогічної теорії й практики. Доцільність використання візуалізації навчальної інформації продиктована, перш за все необхідністю її подання у формі, яка найбільш відповідає новим потребам сучасного покоління учнів. Психологи, характеризуючи це покоління, говорять про нову культуру сприйняття інформації, про мислення нового типу яке формується як реакція на стрімкий ріст інформаційних потоків, переважно в візуальній формі, на високу фрагментарність та різносторонність отриманої інформації. Особливостями такого мислення є вміння швидко переключати свою увагу на різні смислові фрагменти, висока швидкість обробки інформації в образному вигляді, але разом з тим непристосованість до сприймання однорідної інформації у вигляді книжкових текстів[3].
Саме візуалізація інформації дозволяє перевести навчальну інформацію у візуальну форму, що підвищує швидкість обробки і засвоєння матеріалу за рахунок найбільш ефективних способів роботи з ним.
Аналіз наукової літератури з теми дослідження дає змогу стверджувати, що проблема візуалізації навчального матеріалу розглядалася у багатьох вітчизняних та зарубіжних дослідженнях.
Так у словниках візуалізація подається: як метод представлення інформації у вигляді оптичного зображення (наприклад, у вигляді малюнків і фотографій, графіків, діаграм, структурних схем, таблиць, карт тощо); «виведення даних з метою забезпечити максимальну зручність розуміння їх користувачем; «подання фізичного явища або процесу в формі, яка є зручною для сприйняття».
Значимість візуалізації навчального матеріалу у своїх дослідженнях розкривали педагоги С. В. Арюткіна, Г. В. Брянцева, С. А. Герасимова, В. В. Койбічук, В. П. Кузовлев, Н. М. Манько, І. Л. Марголіна, Н. О. Неудахіна, Є. В. Полякова, А. Ф. Пухов, А. Г. Рапуто, О. С. Родя, С. В.Селеменєв, С.І. Сергєєв, В.В. Четіна, Д.М. Шеховцова та інші.
Метою даного дослідження є розкриття переваг сучасних технологій візуалізації в навчальному процесі професійно-теоретичної підготовки спеціалістів художнього напрямку.
Виклад основного матеріалу. Використання сучасних технологій візуалізації в навчальному процесі створює передумови для підвищення якості та результативності навчання. Разом з тим, візуалізація є потужним дидактичним інструментом, застосування якого має бути мотивованим та педагогічно доцільним.
Візуалізація – це процес перекодування словесного або символічного матеріалу у візуально-зорові уявлення. Візуалізація це спосіб отримання і узагальнення знань на основі зорового образу сприйняття процесу, події, явища або факту, заснованого на асоціативному мисленні і системному структуруванні інформації в наочній формі[1]. Принцип візуалізації засновано на особливості людського організму, яке доводить що найбільший відсоток сприйняття людиною інформації іде саме через органи зору.
Зростання об’єму інформаційних джерел для учня породжує проблему відбору інформації, виділення головного і фільтрації зайвого[4]. Використання педагогом професійно-теоретичної підготовки спеціально підготовлених наочних образів (репродукцій, фото-, відеоматеріалів) дає можливість не тільки візуально подати необхідну навчальну інформацію, але й виділити в ній основні художні напрямки, технологію виконання, нестандартний підхід.
Значення візуалізації навчального матеріалу з дисциплін професійно-теоретичної підготовки художнього напрямку є достатньо важливим, особливо якщо враховувати широку палітру сучасних технологій. Крім засобів створення мультимедійних презентацій, які дають можливість дослідити художній твір, розкривши всі аспекти його створення, символізм зображеного, а інколи і повне «занурення» в картину дозволяє учням самим побути в якості художника, який її створив. Існують і більш складніші технології, які дозволяють самим учням формувати матеріал та шукати розв’язання якоїсь проблеми [5]. Інколи буває нелегко сформувати образ певного художнього поняття без використання засобів візуалізації. Інформація, яка має образну форму, не тільки більш зрозуміла , але й краще засвоюється учнями.
Під час сприйняття навчального матеріалу з використанням методів візуалізації учні можуть єдиним поглядом охопити усі компоненти, які входять до єдиного цілого, прослідкувати можливі зв’язки між ними, провести аналогії та визначити їх значимість[2]. Все це є основою для більш глибокого розуміння нової інформації, полегшує встановлення нових зв’язків між особистим досвідом учня і змістом абстрактних знань, служить засобом їх конкретизації.
Сьогодні існує доволі широкий спектр форм візуалізації навчального матеріалу, зокрема електронних, це комп’ютерні презентації; флеш анімації; відео/аудіо матеріали; зображення; діаграми; схеми; графіки; інтелект-карти тощо.
Візуалізація навчальної інформації дозволяє викладачу професійно-теоретичної підготовки забезпечити інтенсифікацію навчального процесу, активізації навчальної та пізнавальної діяльності учнів, формування і розвиток критичного і візуального мислення, зорового сприйняття, образного представлення знань і навчальних дій, передачі знань та розпізнавання образів, підвищення образотворчої грамотності та естетичної культури.



Висновки

Доцільність використання методів візуалізації навчального матеріалу під час професійно-теоретичної підготовки спеціалістів художнього напрямку обумовлена необхідністю донесення навчального матеріалу в найбільш доцільній формі, для кращого його сприйняття, засвоєння, запам’ятовування і розуміння. Візуалізація дозволяє ефективно утримувати увагу учнів на ключових моментах навчального матеріалу, відкриває нові можливості для реалізації нових освітніх програм.


Список використаних джерел

1. Веккер Л. Психіка і реальність: Єдина теорія психічних процесів/ Л.М. Веккер. - М., 1998. - С. 47-56.
2. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А.А. Вербицкий. – М. : Высш. шк., 1991. – 207 с.
3. Макарова Е.А. Визуализация как интроекция смыслообразов в ментальное пространство личности: монография / Е.А. Макарова ; под ред. И.В. Абакумовой. – М. : Спутник+, 2010. – 170 с.
4. Лаврентьев Г.В. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов /Г.В.Лаврентьев, Н.Б.Лаврентьева, Н.А. Неудахина. – М: Педагогика, 2004. - С. 14-17.
5. Юрженко В . В. Тривимірність, симулятори й інші інноваційні засоби навчання для системи ПТО / В. В. Юрженко // Науково -методичне забезпечення професійної освіти і навчання : матеріали Звітної науково-практичної конференції [Тези]. – К. : Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, 2014. – С. 107–109.


Немає коментарів:

Дописати коментар